A teraz: gdzie ten Żerań z Mieszkańca?

Znów przypadkowo natknąłem się na teksty dotyczące nazewnictwa… Tym razem w gazetce Mieszkaniec. Na pierwszej stronie widać zdjęcia z Fabryki Samochodów Osobowych z czasów wytwarzania warszaw. Na jednym z nich jest twórca Mieszkańca Nowosielski, który tam pracował. Wielki tytuł głosi że Żerań kołem się toczył. Wewnątrz jest też kilka zdjęć w tym z taśmy montażowej – przypominające widok ze znaczka.

W innym miejscu tegoż numeru czytamy za to o niejakim Ochorowiczu, znanym z literatury(!), co uratował wieżę Eiffla (!!!) w Paryżu mieście i zostanie patronem ulicy w Warszawie – odchodzącej od Myśliborskiej. Dlaczego tu? Myśliborska 13 to adres byłego folwarku Żerań, który do Ochorowicza należał. Oznacza to że Żerań jest tam gdzie Myśliborska, ale kto to wie gdzie ona jest i kto to sprawdza? Przeciętnemu czytelnikowi się zdaje, że folwark był tam gdzie fabryka, „bo przecież zawsze tak się mówiło i pisało”. Przecież już komuna twierdziła nawet na znaczkach pocztowych, że Fabryka to Żerań, choć była ona na terenie rozebranego osiedla Pelcowizna (urodziła się w Pelcowiżnie moja babcia). Poszukiwaliśmy dopiero właśnie Pelcowizny.

Znaczki poświęcone uruchomieniu produkcji w Fabryce Samochodów Osobowych „na Żeraniu” autorstwa Czesława Słani (później autora znaczków szwedzkich).

Tu widzimy jakie są skutki bałaganu nazewniczego, o którego pochodzeniu też pisałem. Dalej ma być on utrzymywany przez tych, którzy budują na terenie pofabrycznym osiedla! I to mimo że nawet pełen błędów Miejski System Informacji twierdzi, że to obszar PELCOWIZNA!

W radiu jednak była audycja o muzeum starych samochodów na terenie byłej fabryki. Przedstawiciel Automobilklubu Polski ds. pojazdów historycznych i redaktor wielokrotnie powtarzali historię o zachowaniu pamięci o fabryce „na Żeraniu”. Ja wiem jednak gdzie jest Żerań. Nawet kolej wie, bo tam jest stacja Warszawa Żerań. Wiem też dlaczego rozlano bezmyślnie tę nazwę na Pelcowiznę. Artykuły o tym są na tym blogu. Nie wiem tylko dlaczego nie próbuje się naprawiać tak popsutego nazewnictwa warszawskiego i rozpowszechnia ten zły wzorzec.

RAFAŁ WODZICKI

Winieta: pierwsza strona Mieszkańca poświęcona Fabryce Samochodów Osobowych „na Żeraniu”.

2 myśli na temat “A teraz: gdzie ten Żerań z Mieszkańca?

  1. Taki był powojenny skutek przedwojennej licencji: >Na początku 1947 rozpoczęto negocjacje z włoskim koncernem Fiat w sprawie zakupu praw do montażu, a później produkcji samochodu osobowego. Po wielomiesięcznych negocjacjach 27 grudnia 1947 podpisano polsko-włoską umowę handlową, na mocy której Fiat zadeklarował, że zajmie się budową fabryki i uruchomieniem produkcji samochodu Fiat 1100. Strona polska za licencję miała zapłacić dostawami węgla, żywności oraz wyrobów przemysłu metalowego i chemicznego. Prace nad budową fabryki ruszyły w sierpniu 1948. Kilkanaście miesięcy później zostały jednak przerwane…< (Wikipedia)

    Polubienie

Dodaj komentarz