Państwowe Zakłady Inżynierii na Grochowie

W chwili kończenia osiedla na terenie przedwojennych Centralnych Warsztatów Samochodowych (marka CWS), a potem Państwowych Zakładów Inżynierii (marka PZInż) odwołującego się do Drukarni im. Rewolucji Październikowej trzeba przypomnieć jak to było. Oczywiście to drukarnia powstała na terenie zburzonych w 1939 r. i potem zakładów motoryzacyjnych już po wojnie. „Rewolucyjną” nazwę nosiła do czasu przemian politycznych 1989 r. Nazwy w osiedlu ignorujące PZInż. Po prostu ukryły kolejną ważną dla Dzielnicy i Warszawy rzecz.

Większość terenu była ostatnio – po wyburzeniach pustym placem. Zostało kilka budynków po drukarni oraz oddział ZUS. Budowane i już zasiedlane osiedle jest zupełnie niezłe. Wreszcie teren wzdłuż torów przestanie straszyć pustką i będzie żyjącą dzielnicą. Także zarabiającą na rzecz naszego miasta.

Szkoda, że nie wykorzystano okazji do pokazania tej historycznej fabryki, gdzie powstały m. in. samochody pancerne na wojnę 1920 r. samochody CWS oraz pierwsze Polskie Fiaty. Wynika to wprost z lekceważenia tych spraw przez Burmistrza i innych, którzy tylko przy jakichś okazjach się budzą. Wtedy też powstała ta wystawa, z której pochodzą szkice, ale której nazwy nie chce wymieniać, bo jest tak idiotyczna.

Od strony ul. Podskarbińskiej już stoi zasiedlony ładny dom – dokładnie tam, gdzie było czoło Fabryki Samochodów Osobowych i Półciężarowych. Obok Zakład Ubezpieczeń Społecznych na miejscu suszarni drewna PZInż. Chodząc tam pokonywaliśmy stary tor bocznicy przekonujący ulicę, by dotrzeć do kolejnego zakładu. Dziś już tego toru nie ma.

Nowozasiedlone osiedle od strony ul. Podskarbińskiej. Z prawej ZUS. Fot. Rafał Wodzicki

Jest ciągle część początkowa bocznicy ze stacji Warszawa Wschodnia – przekraczająca Chodakowską, czyli dawną Terespolską – w pobliżu dyrekcji PZInż. (dawne Pola Skaryszewskie). Powinien on być zachowany i objaśniony. To naprawdę ważna pamiątka. Przedłużenie Żupniczej wypada po terenie przedwojennej fabryki.

Na wprost Żupniczej widać miejsce, gdzie jest ciągle ten fragment bocznicy PZInż. oraz miejsce gdzie była stołówka (gdzie to drzewo) oraz dyrekcja naczelna (gdzie widać żółtą tablicę skup złomu). Fot. Rafał Wodzicki

Na podstawie szkicu można też ustalić miejsce portierni – od strony ul. Mińskiej. Tam też domy w budowie, ale i znany przystanek, gdzie można wysiąść do ZUS. Widać to miejsce w zdjęciu nagłówkowym. Wszyscy udający się do ZUS znają ten przystanek.

Jak widać, mamy na swoim terenie miejsce bardzo ważne, przez lata lekceważone. Można jednak dziś zorganizować upamiętnienie Centralnych Warsztatów Samochodowych – Państwowych Zakładów Inżynierii. To tu powstał skrót FSO, po wojnie przypięty do fabryki na Pelcowiźnie, gdzie też produkowano polskie fiaty.

RAFAŁ WODZICKI, ekspert eksploatacji

Jedna myśl na temat “Państwowe Zakłady Inżynierii na Grochowie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s