Saska Kępa: niech ci z Gocławia nie jeżdżą przez Saską Kępę

Niezgoda mieszkańców Saskiej Kępy na przepuszczenie linii w kierunku Gocławia pokazuje jak to są tworzone w Warszawie podsystemy eksploatacyjne. Media pisały, że w wąskich uliczkach Saskiej Kępy nie ma na tramwaje miejsca. Wąska jest podobno Międzynarodowa, gdzie nie ma miejsca na przystanki autobusu.
Pisałem już na temat projektu linii tramwajowej na osi ul. Międzynarodowej, pomiędzy parkami, na Pragę. Takie projekty były prezentowane. Wykazałem wtedy dlaczego taka linia nie powinna być budowana. Bynajmniej nie dlatego, że „uliczki Saskiej Kępy są wąskie”, a dlatego, że linia taka nie spełnia kilku warunków eksploatacyjnych. Proponowałem wtedy przejście przez ulicę Kinową, aż do Grochowskiej. Niektórzy jednak twierdzą, że to wrzuta przedwyborcza. Sądząc z niesystemowości, jest to możliwe.

Mieszkańcy (każdy co innego i nic nie wiedząc o tym co mówią) twierdzą, że tramwaj jest za głośny, że można go zastąpić metrem, że ci z Gocławia nie muszą jeździć przez Saską Kepę (to się nazywa solidarność z resztą dzielnicy).

Fachowcy natomiast twierdzą, że tramwaj to substytut metra i jeździ szybciej, bo nie stoi w korkach!!! Banialuki te są porażające: tramwaj jeździ tak samo szybko jak autobus, gdy mają wydzielony tor ruchu. Zaświadczają o tym buspasy, gdzie autobus grzeje aż miło. W stosunku do metra natomiast tramwaj jest przecież czymś innym. Jako substytut rzeczywiście i autobus wystarczy.

Tym sposobem nie wykorzystano okazji do pokazania systemu komunikacyjnego dzielnicy Grochów-nie-Praga-Pd. w całości, zajmując się kawałkiem zawieszonym w próżni. Pozwalam sobie więc opublikować szkic zestawiający moje projekty, składające się z elementów, których fachowcy w ogóle nie wzięli pod uwagę. W tym kontekście odmowa zatwierdzenia budowy przez radnych warszawskich ma mocne uzasadnienie. Tylko nie podoba mi się postawa typu „ci z Gocławia niech nie jeżdżą przez Saską Kępę”. A ci z Grochowa mogą???

Warto podkreślić, że ciąg ulic Afrykańska-Międzynarodowa (do Waszyngtona) musi być zbudowany, natomiast pchać tam tramwaju nie trzeba. Bynajmniej nie z powodu jego hałaśliwości, które to bajdy także było słychać u domorosłych specjalistów złapanych na ulicy. Musi też być zbudowana ulica po śladzie byłej Trasy Tysiąclecia na odcinku wał Miedzeszyński – Trasa Łazienkowska. Jest to warunek sine qua non wykorzystania pasów autobusowych także na rzecz Gocławia (podobno Saska Kępa jest z nic zadowolona i dlatego ma w nosie Gocław).

Protesty to dziś plaga wielu jednak inwestycji. Mimo że linia na Gocławiu była zaplanowana, to swego czasu i tam budowa drugiej jezdni i mowa o tramwaju spowodowała protesty. Pozwala to jednak czasem zastanowić się nad tym co się robi.

I tak III linia metra wg obecnego projektu byłaby maksymalnie absurdalna. Gocławską linię tramwaju trzeba puścić zupełnie inna trasą, aby przy okazji tworzyć siatkę brakujących połączeń na Grochowie. Pisałem już o tym. Kolejnym elementem głównej komunikacji może być odnoga konstancińskiej linii kolei aglomeracyjnej zbudowanej na bazie bocznicy elektrociepłowni Siekierki. Może ona być wprowadzona do tunelu pod ulicami Wersalską, Paryską i Francuską do stacji Stadion, ze stacjami pośrednimi Paryska (Trasa Łazienkowska) i Rondo Waszyngtona.

Rozważań na ten temat nie widzę. Nawet wielu stara się unikać dyskusji ze mną, gdy tylko okaże się, że ich własne projekty się sypią. Nadal próbują je wprowadzić metodą manipulacyjną.

Tak więc należy przede wszystkim zbudować drogowy łącznik gocławski, z wjazdami z ul. Egipskiej i Bora-Komorskiego, aby wykorzystać potencjał Trasy Łazienkowskiej i jej buspasów. A kolejne projekty muszą uwzględniać specyfikę Grochowa-nie-Pragi-Pd. oraz to, że trzeba dbać o integrację dzielnic funkcjonalnych i całej Warszawy. Polega to na umiejętności wyznaczania granic systemów, a nie zachowaniu nazwy Praga Pd. [pydy] – jak to słyszałem od mieszkańca Saskiej Kępy, która wyrosła na Grochowie – a także na wzajemnym zrozumieniu. Polecam uważną lekturę odpowiednich felietonów na niniejszym blogu.

(-) Rafał Wodzicki

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s