Obwodnica śródmiejska, a Grochów-nie-Praga-Pd.

Od dłuższego czasu planuje się domknięcie drogowej obwodnicy śródmiejskiej, co zasadniczo zmieniłoby warunki dojazdu do wielu miejsc, a szczególnie odciążyło obszar centralny miasta od zbędnego ruchu samochodowego. Głównym brakującym elementem jest odcinek prawobrzeżny –wschodni. Pierwotnie planowano zamknięcie obwodnicy Aleją Tysiąclecia, co jednak było bardzo oprostestowywane ze względu na negatywny wpływ takiej trasy na strukturę miasta. M. in. degradacji uległby obszar Szmulowizny-Michałowa, stłoczony pomiędzy linią kolejowa oraz trasami. Ponadto w obszarze Kamionka potrzebne byłoby poprowadzenie trasy ulicą Międzynarodową przez obszary parkowe, w szczególności otoczenie parku Skaryszewskiego im. Paderewskiego z trzeciej strony ruchliwą ulicą.

Marginalizacji uległby także obszar prawobrzeża znajdujący się poza obwodnicą, de facto ciążący do obszaru centralnego miasta (swego czasu należący do gminy Centrum). Myślenie to wynikało z nawykowego traktowania obszaru wschodniego miasta jako peryferyjnej Pragi. Wzmocniło ten efekt nazywanie obszaru bliskiego dawnemu Grochowowi i większego – Pragą Pd., choć w jego skład wchodził jako przedstawiciel przedwojennej Pragi Pd. tylko Kamionek. Narusza to do dziś system logiczno-nazewniczy tej dzielnicy administracyjnej.

 W każdym razie sprawa prowadzenia obwodnicy Aleją Tysiąclecia upadł i projektowany jest przebieg jednoznacznie wiążący dzielnice i istniejące ulice i trasy w jedne system. Obwodnica będzie kontynuacją Alei Stanów Zjednoczonych przez ulicę Wiatraczną, na końcu której przekroczy obszar kolejowy na Emilianowie, bezpośrednio dając przesiadki na kolejowe linie – otwocką i sulejkowską, a więc i kolej miejską oraz regionalną spełniające analogiczną rolę jak metro. Wg proponowanego przeze mnie przebiegu III linii metra ona także powinna przekraczać  tereny kolejowe w tym miejscu ze względy na to, że powinna ona być skomunikowana wielokrotnie z liniami węzła kolejowego.

 Na zdjęciu widać zaspawany szlaban sprzed lat zamykający ulicę Wiatraczną w bezpośrednim pobliżu szpitala wojskowego. W głębi widać tereny porzuconych działek oraz biały budynek już na Targówku. Za torami linii otwockiej widać grupę torów stacji technicznej Grochów. Przekraczanie tych torów jest tu względnie łatwe, czego nie można powiedzieć o torach linii sulejkowskiej (mińskiej) – za działkami.

Emilinaów obwodnica

 Dalszy jej odcinek poprowadzi wzdłuż torów kolejowych po stronie Targówka do Ronda Żaba, gdzie nastąpi spotkanie z ul. Tysiąclecia planowaną obecnie jako ulica główną (opisywana w trzech odcinkach).

Taki przebieg obwodnicy oznacza zawarcie w jej wnętrzu współmiernych obszarów po prawej i lewej stronie Wisły oraz przełamanie specyficznego przebiegu ulic grochowskich. Rondo Wiatraczna staje się tym samym pełnym, węzłem, a nie tylko rozstajem dróg. Ma on bezpośrednią łączność z planowanym od lat przystankiem na przecięciu linii otwockiej i ulicy Wiatracznej (proponuję przywrócenie zaginionej nazwy tego miejsca -Emilanów). Na poniższym miejscu, wykonanym prawie z tego miejsca co poprzednie, widać rozszerzenie odstępu między torami szlakowymi, gdzie jest planowany peron. W głębi skręt w lewo ku stacji Warszawa Wschodnia razem z torami komunikacyjnymi stacji technicznej Grochów – po prawej.

Emilianów - przystanek kolejowy

Warto podkreślić, że to rozwiązanie było promowane przez ekologów także ze względu na mniejszy wpływ na środowisko parkowe oraz miejskie (niewielkie wyburzenia). Wskazuje to na fakt, że budowa każdego obiektu eksploatacyjnego ma swój wpływ na środowisko i rozpatrzenie tej sprawy powoduje niejednokrotnie wskazanie na lepsze rozwiązania techniczne.

 (-) Rafał Wodzicki

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s